Annonser från BloggPartner

Chocolatebolls

S visade upp sina fina chokladbollar/negerbollar i förra inlägget och så skrev hon att hon för det mesta kallar dem negerbollar, men ibland chokladbollar.
Vissa påstår att det inte alls är rasistiskt att säga negerbollar eftersom att "det heter ju så" och har gjort det i alla tider. När jag var liten sa man att i så fall är det rasistiskt att att säga vitlök. Fast jag har kommit på nu att det inte alls är samma sak. Visst - alla sa negerbollar förr, men det gör det ju inte mindre rasistiskt. Jag tycker det är bra att man inte säljer "negerbollar" nuförtiden, även om många fortfarande kallar dem så. För det finns självklart många som tar åt sig, även fast man inte menar illa när man säger negerboll (alltså att mörkhyade tar åt sig, inte kakorna). Dom bytte ut det namnet i butiker och konditorier av en anledning liksom. Dessutom fattar alla vad "chokladbollar" är och enligt mig är det ett bättre beskrivande namn.
För ordet negerboll har ju någon kommit på någon gång och jag tror att den som började kalla dem negerbollar var ganska rasistisk (även om det kanske var på skoj). Typ "haha, dom här ser ju ut som negerpungkulor! Vi kan kalla dom negerbollar!". Fast alltså det kanske inte alls var så - det var bara en teori...
Det jag menar är att det antagligen ligger rasism bakom ordet negerboll - även om den som kallar dem så absolut inte behöver vara rasist. Därför föredrar jag själv att kalla dem chokladbollar (och på grund av vana), men folk får självklart kalla dem vad de vill :)
♥I

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara information?

Mail? (bara vi som ser)

Vad heter din blogg?

Din kommentar?

Trackback
Gratisbio - Gratis shopping [Reward]


Annonser från BloggPartner

www.cocoo.se -
Massor av trendiga halsband, armband, örhängen, ringar och klockor!
Cocoo.se - Massor av trendiga smycken, klockor, ringar, örhängen, halsband och armband!

Vinn 25.000 kr att shoppa för!

Annonser från BloggPartner