Annonser från BloggPartner

I yrkesdjungeln

Nu när man börjar gymnasiet så börjar ju tankarna på vad man ska "bli när man blir stor" smyga sig fram. Jag har nog funderat på de flesta yrkena, men det finns inget yrke som jag hittat som skulle intressera mig livet ut. Jag kommer nog sadla om, i alla fall minst en gång ;)
När jag var liten ville jag bli...
  • Polis - Jag vet egentligen inte varför jag ville bli det, men det verkade väl häftigt och roligt ;)
  • Servitris - För att min kusin sommarjobbade som servitris när jag var ungefär 10 år och jag ville ju vara som henne så.... ;)
När jag blev lite äldre så ville jag jobba
  • På hotell. Tyckte att det verkade rätt roligt och som ett lätt arbete, man tänker ju inte på hur mycket man tjänar när man är liten... ;)
  • Lärare. Jag tyckte att en av mina lärare var så dålig och då tänkte jag att framtidens barn inte ska behöva samma dåliga lärare som jag hade, det måste finnas bättre lärare (som att jag skulle va värsta stjärnläraren eller något..?)
När jag började högstadiet så ville jag bli....
  • Ekonom. Jag kom på att jag hade lätt för siffror och att jag gillar ekonomi.
  • Ekonomisk rådgivare. Jag vill återigen hjälpa folk (man känner att man jobbar för att göra saker bättre) fast denna gång med sin ekonomi. För då började jag även kolla mycket på Lyxfällan och insåg att det vr väldigt många som har svårt att hålla sin ekonomi stabil....
  • Affärskvinna. Jag ville resa runt i världen i arbetet och göra affärer. Då kommer ju även ekonomi in i arbetet. ett annat alternativ var ekonomisk ansvarig på ett företag, som är i princip samma sak, att jag som har hand om det ekonomiska skulle få ha hand om utlandsaffärer osv...
  • Politiker. Under en mandatperiod i riksdagen så får man en lägenhet i centrala Stockholm plus att man tjänar grymt bra som politiker. Jag är en person som gillar att bestämma, men samtidigt diskutera fram beslut.
  • Egen företagare. Skapa ett riktigt framgångsrikt företag är väl allas dröm egentligen? ;)
Sen kom tanken... Detta är något som tar några år att bygga upp.... Man vill ju jobba lite kanske när man går ur gymnasiet. Då är det inte lönen som är det viktigaste, eftersom att man som ny i arbetslivet ofta inte tjänar jättebra... Ett yrke som jag gärna skulle vilja testa på är Reseledare. Man träffar mycket nytt folk, får upptäcka nya delar av världen i sitt jobb osv. Men det är något jag inte skulle vilja jobba allt för länge med, utan mer testa på hur det är.
Jag får väl se hur min yrkeskarriär kommer se ut efter gymnasiet. Kanske är det någon av dessa yrken som jag nämnt som jag kommer jobba med? Vem vet ;)
Jag ser i alla fall fram emot att komma ut i arbetslivet, speciellt nu efter sommarjobbet, då man har börjat att känna lite på arbetslivet.
Men först har man tre gymnasieår framför sig. Det är bara att kämpa på så man kommer till karriärstoppen! ;)

Kommentarer
Postat av: Cissi

Tack , vad snäll du är! :)

2010-08-09 @ 19:45:38
URL: http://ceciliav.com
Postat av: Anonym

kolla min bloppis med bla. märkes kläder från RODEBJER. även hm med mera. :)



mvh /v

2010-08-10 @ 00:09:38
URL: http://minibloppis.blogg.se/
Postat av: ♥Claaaudia ♥

Var med och tävla på min blogg! Top 3 vinner priser!

2010-08-10 @ 00:44:51
URL: http://claaaudias.blogg.se/
Postat av: Shiko

Hej!

Hjälp mig att bli Nelly.com's nästa skodesigner.

Rösta på min skodesign.



http://nelly.com/designyourshoe/?obj=gh5cy2jOdwFj6NOKxBTi95WnvcG1OZ6s7xLtou8FeAnXO2f02yhz#shoeGallery



Ps. Kommentera min blogg när du röstat. Alla som röstar får länkningar när tävlingen avslutas

Om du har redan röstat så ber jag om ursäkt, och man kan rösta igen. ;)

2010-08-10 @ 01:13:33
URL: http://shikos.blogg.se/
Postat av: DENISE

hoppas jag med!:( har ringt nu men dom måste skicka massa papper som jag måste skriva på o EFTER det så får jag veta om jag kommer in:( bajs asså!:(<3

2010-08-10 @ 11:36:41
URL: http://denisebjrk.blogg.se/
Postat av: Sara - Mamma till Nova

Nja jag ska snart åka och jobba. :P

Sj då?

2010-08-10 @ 13:41:24
URL: http://frokenkalmar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara information?

Mail? (bara vi som ser)

Vad heter din blogg?

Din kommentar?

Trackback
Gratisbio - Gratis shopping [Reward]


Annonser från BloggPartner

www.cocoo.se -
Massor av trendiga halsband, armband, örhängen, ringar och klockor!
Cocoo.se - Massor av trendiga smycken, klockor, ringar, örhängen, halsband och armband!

Vinn 25.000 kr att shoppa för!

Annonser från BloggPartner