Annonser från BloggPartner

Scary...

Något jag hoppas att jag slipper uppleva någon gång är sömnparalys. Det är ett tillstånd som sker under sömnen. Man vaknar, men kan inte röra sig. Kroppen är förlamad och man kan inte ens röra nacken eller prata. Ofta hallucinerar man också och ser läskiga saker som till exempel att någon stirrar på en eller att någon går runt i rummet.
Om man kollar runt på forum om sömnparalys kan man hitta kommentarer som denna:

"Jag har varit med om detta ett antal gånger – började för några år sedan. Första gången blev jag så rädd att jag bara försökte förtränga alltihop och inte vågade berätta för någon, men när det hände fler gånger berättade jag för några vänner, och fick till min förvåning höra om flera som upplevt liknande saker!
Jag brukar uppleva det som att någon viskar precis bakom mitt huvud, men jag kan oftast inte öppna ögonen, och är alltid helt förlamad. Flera gånger har jag också hört tunga steg över golvet, och hört hur någon släpar något tungt. extremt obehagligt! Ibland får jag även känselhallucinationer – någon sätter sig i fotändan av sängen. Det enda som hjälper är att försöka lugna sig själv genom att tänka att det inte är på riktigt och inget farligt. Med extrem viljekraft har jag ibland lyckats röra ett finger, och på så vis väckt mig själv, och även en gång lyckats gny, så att min pojkvän vaknade och ”väckte” mig."

Det är bara att gå in på något forum så kan man läsa om sjukt otrevliga upplevelser folk har haft. Tänk bara hur många spökhistorier som måste uppkommit på grund av sömnparalyser!

Många som blir sömnparalyserade upplever liknande paranoida saker och vissa tror att man under sömnparalysen kommer in i en annan dimension. Vissa har nämligen upplevt under paralysen att personer i rummet viskat "det är någon här". Den vetenskapliga förklaringen till sömnparalyser är att hjärnan vaknar, men inte kroppen. Att så många upplvever liknande saker kan förklaras med hur man naturligt tänker. Ligger man förlamad i sängen vill man ju inte att någon ska komma in i rummet och därför hallucinerar man om sin farhåga...
Ofta beror sömparalys på stress och brist på sömn så se till att sov ordentligt! ;)

God natt
♥I

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Spara information?

Mail? (bara vi som ser)

Vad heter din blogg?

Din kommentar?

Trackback
Gratisbio - Gratis shopping [Reward]


Annonser från BloggPartner

www.cocoo.se -
Massor av trendiga halsband, armband, örhängen, ringar och klockor!
Cocoo.se - Massor av trendiga smycken, klockor, ringar, örhängen, halsband och armband!

Vinn 25.000 kr att shoppa för!

Annonser från BloggPartner